Wykonywanie pracy z własnych czterech ścian wydaje się kuszącym sposobem zarabiania, ale wymaga też doskonałej samodyscypliny i wysokiej motywacji do pracy. Jak robić to dobrze? Jak skutecznie pracować zdalnie? Sprawdź!
Ogromny komfort pracy, możliwość wykonywania obowiązków służbowych nawet z własnego łóżka, brak sprawującego kontrolę szefa w pobliżu i możliwość zrobienia sobie przerwy w dogodnej chwili... Tak z pozoru wygląda praca zdalna. Czyż to nie kuszące? Niestety, poza wieloma niewątpliwymi zaletami praca z zacisza własnego domu ma także swoje wady. Wśród tych najistotniejszych można wymienić na przykład...
-
różnego rodzaju rozpraszacze skutecznie odciągające uwagę od pracy,
-
brak szefa nadzorującego pracę (tak, tak, to jednocześnie i wada, i zaleta! Jeżeli nie potrafisz zorganizować sobie sam pracy, obecność szefa w pobliżu może cię skutecznie motywować do zajęcia się obowiązkami),
-
konieczność doskonałego zarządzania sobą w czasie.
Jednak nawet jeśli nie jesteś osobą świetnie zdyscyplinowaną i potrafiącą oprzeć się pokusom odciągającym cię od obowiązków, możesz to wszystko wypracować. Chętnie podpowiemy, jak skutecznie zorganizować swoją pracę zdalną!
Plany, plany i jeszcze raz plany
Bez dobrego planu nie będziesz dobrym pracownikiem, zwłaszcza gdy nie masz nad sobą szefa, który w każdej chwili może cię skontrolować. Dlatego właśnie musisz nauczyć się organizować sobie czas pracy. Najlepszym na to sposobem jest rozpisanie sobie konkretnych planów na każdy dzień i sukcesywnie odhaczanie ich z listy. Nawet jeśli dobrze wiesz, co masz zrobić, bez dokładnego planu prawdopodobnie zajmie ci to o wiele więcej czasu...
Jak zatem dobrze zaplanować obowiązki służbowe? Po prostu zacznij dzień pracy od wypisania sobie wszystkiego, co danego dnia koniecznie musisz zrobić. Wyznacz sobie najlepiej maksymalnie trzy priorytetowe sprawy, którymi bezwzględnie musisz się zająć, i postaraj się określić czas koniecznie ci, by to zrobić.
Optymalny tryb pracy?
Nie ma uniwersalnego przepisu na idealny tryb pracy. Jednym będzie się lepiej pracowało od bladego świtu, inni będą produktywniejsi dopiero, gdy się porządnie wyśpią i wstaną bez agresywnego wrzasku budzika. Jeżeli tylko masz możliwość (np. twoja praca polega na pisaniu artykułów czy programowaniu, a nie kontakcie telefonicznym z klientami), weź pod uwagę tego typu potrzeby podczas ustalania swojego własnego trybu pracy.
Tego typu indywidualne potrzeby powinieneś właśnie wziąć pod uwagę, gdy będziesz ustalać własny tryb pracy. To pomoże ci być lepszym i znacznie efektywniejszym pracownikiem, a przy tym oszczędzić swój cenny czas.
Równowaga między pracą a życiem prywatnym
Pracując zdalnie jesteś narażony nie tylko na pokusy odciągające cię od pracy, ale również i na to, że będziesz pracować znacznie więcej. Kiedy już wciągniesz się w wir obowiązków służbowych, możesz zapomnieć o bożym świecie, zwłaszcza jeżeli lubisz to, co robisz. Niestety, przepracowywanie się także nie jest dobrym pomysłem, więc koniecznie zadbaj o równowagę między pracą a życiem prywatnym. Określ zatem maksymalną dzienną ilość czasu na pracę, zaplanuj przerwy i trzymaj się tego! Ponadto polecamy również innymi sposobami oddzielić życie prywatne od zawodowego – możesz na przykład mieć ściśle wyznaczone miejsce pracy, w którym pod żadnym pozorem nie zasiadasz po wykonaniu obowiązków służbowych, lub podczas pracy słuchać zupełnie innej muzyki niż podczas czasu wolnego. Takie sposoby pozwolą ci bardziej poczuć, że jesteś w pracy, choć pozornie wciąż przebywasz w swoim mieszkaniu.
Unikaj rozpraszaczy
W trakcie pracy w domu może cię rozpraszać tak wiele czynników – bałagan, konieczność wstawienia czy rozwieszenia praca, możliwość wyjścia w każdej chwili do sklepu, telewizor, media społecznościowe, telefon... Postaraj się jak najbardziej unikać tych rozpraszaczy. Tylko jak to zrobić?
-
Staraj się być zawsze na bieżąco z domowymi obowiązkami (pranie, mycie naczyń itp.) i utrzymuj porządek w miejscu pracy.
-
Ściągnij sobie specjalne aplikacje blokujące strony, na które najczęściej wchodzisz. Możesz sobie określić ramy czasowe, w których owe strony będą dla ciebie niedostępne.
-
Zanim zasiądziesz do pracy, przygotuj sobie coś do picia i przekąskę, po którą w chwili głodu będziesz mógł sięgnąć.
-
Wycisz telefon, by niespodziewane telefony czy smsy od znajomych nie odciągały cię od pracy.
-
Poproś domowników, by w godzinach pracy ci nie przeszkadzali, nie zagadywali cię i nie rozpraszali hałasem (np. muzyką, włączonym telewizorem itp.)
Odpowiednie miejsce pracy
Zorganizuj sobie optymalne miejsce pracy. Staraj się zawsze pracować w miejscu, w którym jest ci wygodnie, panuje porządek, a wszelkie niezbędne do pracy akcesoria masz w zasięgu ręki. Miejsce to powinno być tak zlokalizowane, by nic (np. widok za oknem) podczas pracy cię nie rozpraszało.
Domowy dress code
To, że pracujesz w domowym zaciszu, nie oznacza, że możesz to robić w piżamie czy rozciągniętym dresie. Oczywiście masz prawo do takiego stroju, ale uwierz, że tylko utrudnia ci on skuteczną pracę. Taki typowo domowy strój może być dla ciebie na tyle komfortowy, że... tylko będzie cię rozleniwiał.
Nie sugerujemy, byś do pracy w domu wbijał się w spodnie w kant i elegancką koszulę, ale jednak... Zadbaj o swój strój. Tym również odgraniczasz czas wolny od czasu pracy. Kiedy zatem wstaniesz z łóżka, zmień piżamę na bardziej codzienny strój – niech będzie on wygodny, ale przy tym na tyle schludny, byś mógł się w nim bez wstydu pokazać ludziom.
Metoda prób i błędów
Może się zdarzyć tak, że nie od razu wypracujesz skuteczny system pracy zdalnej. Jeśli nigdy nie pracowałeś w ten sposób, nic w tym dziwnego, więc zupełnie się nie przejmuj i – przede wszystkim – nie zniechęcaj! Próbuj różnych sposobów, różnych pór pracy, różnego systemu przerw czy sposobów planowania... Metodą prób i błędów z pewnością w końcu dojdziesz do tego, jak naprawdę skutecznie pracować w domu.