Pojęcie to pochodzi z języka angielskiego i oznacza menadżera kategorii. Menadżer kategorii to osoba zajmująca się zawodowo zarządzaniem określoną grupą produktów oferowanych przez firmę. Do zadań wchodzących w zakres owego zarządzania należy tworzenie strategii i koordynacja wdrożenia jej w życie (m.in. przez przydzielanie obowiązków podległym pracownikom), szeroko pojęty rozwój produktów oraz przydzielanie na te cele środków z zaplanowanego budżetu. Category Manager w ramach swoich obowiązków służbowych współpracuje z innymi działami firmy, a także opracowuje raporty na temat wykonanych zadań.
Do pracy w tym zawodzie niezbędne jest wyższe wykształcenie, najlepiej ekonomiczne albo z dziedziny zarządzania, a także doświadczenie w branży. By być skutecznym menadżerem kategorii, trzeba posiadać doskonałe umiejętności analityczne. Na tym stanowisku przyda się również biegła obsługa komputera (zwłaszcza programów takich jak Excel), doskonała znajomość przynajmniej jednego języka obcego (najlepiej angielskiego) oraz zdolności negocjacji i gotowość do wyjazdów służbowych.