Stanowisko, na którym ciąży odpowiedzialność za stworzenie oraz wprowadzenie w życie planów badań rynku powiązanych ściśle z bieżącymi bądź przyszłymi potrzebami organizacji czy też poszczególnych grup produktów z jej oferty. Specjalista do spraw badań rynku odpowiada zatem między innymi za:
-
organizację badań marketingowych, również tych mających na celu sprawdzenie aktywności konkurencji,
-
analizę wyników oraz ich raportowanie i prezentację przełożonym oraz osobom z innych działów firmy, którym te wyniki są niezbędne do wykonywania pracy,
-
poszukiwanie niezbędnych firmie informacji marketingowych.
Aby wykonywać obowiązki specjalisty do spraw badań rynku, należy mieć wyższe wykształcenie z dziedziny marketingu, zarządzania bądź socjologi lub psychologii, ewentualnie matematyki, a także być doskonale obeznanym w technikach i metodach badań rynku. Zazwyczaj wymagane jest również doświadczenie i wiążąca się z nim znajomość branży. Przydadzą się także umiejętności analityczne oraz planistyczne oraz dokładność i sumienność w wykonywaniu obowiązków służbowych.