Osoba, która zawodowo zajmuje się ustalaniem potrzeb potencjalnych klientów wydawnictwa poprzez analizę otoczenia rynkowego. Pozyskane dane na temat potrzeb można następnie wykorzystać do dostosowania produktu w taki sposób, by wydał się odbiorcom jak najatrakcyjniejszy. Do głównych zadań kierownika do spraw wydawniczych należą między innymi:
-
koordynacja i nadzór nad pracownikami,
-
analiza danych statystycznych odnoszących się do docelowej grupy klientów,
-
opracowywanie planów procesu wydawniczego i harmonogramu wydawnictwa,
-
kontrola realizacji przyjętych planów i harmonogramów.
Kandydaci na stanowisko kierownika do spraw wydawniczych powinni posiadać przynajmniej średnie wykształcenie, a najlepiej wyższe humanistyczne, a do tego znać się na prawie prasowym, prawie własności intelektualnej oraz prawie autorskim. Powinni również mieć wiedzę z zakresu administracji oraz zarządzania i umieć zorganizować pracę własną oraz podległego personelu.