Osoba zajmująca się zawodowo planowaniem oraz realizacją przeznaczonych na potrzeby organizacji badań rynku. Badania, za które odpowiedzialna jest osoba na tym stanowisku, mają na celu pomoc we wprowadzaniu nowych produktów, a także maksymalizację efektywności sprzedaży. Aby te cele zrealizować, kierownik do spraw badań rynku musi za pomocą badań określić między innymi potencjalną grupę odbiorców danego produktu czy grupy produktów, ich potrzeby, a także najskuteczniejsze segmenty rynku czy konkurencję. Jeżeli w organizacji, w której jest zatrudniony, nie ma działu, który mógłby zająć się potrzebnymi badaniami lub też konieczna jest druga opinia, do zadań kierownika do spraw badań rynku należy ich organizacja z pomocą zewnętrznego podmiotu, a więc wybór odpowiedniej agencji, zlecenie jej usługi, a następne koordynacja oraz nadzór. Kierownik do spraw badań rynku musi również tworzyć i zarządzać bazami danych o klientach, stale być na bieżąco z tym, co się dzieje w branży i na rynku, oraz koordynować i nadzorować pracę swojego działu.