Osoba zajmująca się doradzaniem w kwestiach zawodowych – pomaga klientom (przeważnie uczniom, studentom, bezrobotnym) rozpoznać ich potencjał i wyznaczyć odpowiednią dla nich ścieżkę kariery, która będzie odpowiadała nie tylko ich umiejętnościom, lecz także i predyspozycjom i oczekiwaniom. Propozycje ścieżki zawodowej wynikają nie tylko z indywidualnego wywiadu, jaki doradca zawodowy przeprowadza z klientem, lecz także ze specjalistycznych testów mających pokazać, jakie umiejętności i cechy posiada dana osoba.
Doradca zawodowy to przeważnie osoba zatrudniona w urzędzie pracy i pomagająca bezrobotnym w wyznaczeniu zawodowego celu. Czasami doradcy bywają zatrudniani również w agencjach pracy bądź szkołach czy uczelniach wyższych. W urzędach pracy do ich obowiązków należy nie tylko doradzanie, ale i prowadzenie dokumentacji związanej z każdą osobą bezrobotną, z którą przeprowadzili rozmowę, monitorowanie jej postępów w poszukiwaniach pracy, a także przeprowadzanie szkoleń w dziedzinie aktywnego poszukiwania pracy (m.in. doradztwo w zakresie poprawnego sporządzenia CV oraz listu motywacyjnego i dobrego zaprezentowania się na rozmowie o pracę).