Osoba zajmująca się zawodowo badaniem nastrojów społecznych odnośnie do danego produktu czy grupy produktów. Jej obowiązki służbowe podobne są do zadań tajemniczego klienta, z tym że coolhunter skupia się na (potencjalnych) klientach firmy, w której jest zatrudniony, a nie na pracownikach obsługi. Do zadań coolhuntera należy zatem zbieranie opinii oraz odczuć klientów bez ujawniania, że jest on pracownikiem firmy (działanie anonimowe). Celem takiego działania jest poznanie zdania grupy odbiorczej produktu w naturalny sposób, zbadanie jego popularność w zwykłych otoczeniu.
Osoba pragnąca zostać coolhunterem nie musi posiadać konkretnego wykształcenia czy też doświadczenia zawodowego – w zupełności wystarczy sam fakt, że obraca się ona w środowisku, które jest targetem danego badanego produktu. W ten pracy przyda się jednak zapał i entuzjazm. Nie bez znaczenia jest również terminowość – raporty z badań coolhuntera są wszak dla firmy zatrudniającej go na wagę złota.